3.1.1 Servicehuset forbeholder sig ret til tage billeder af kundens indretning til brug for dokumentation mod evt. krav i forbindelse med udførelse af den aftalte rengøringsopgave.
3.1.2 Servicehuset behandler billeddokumentationen med fortrolighed
3.1.3 Servicehuset sletter billeddokumentationen så snart Servicehuset vurderer, at det ikke længere er nødvendigt at opbevare fotografierne
7. VEDERLAGET OG BETALINGSBETINGELSER
7.1 Rengøringshonorar
7.1.1 Som vederlag for udførelsen af rengøringsydelsen betaler du et fast honorar pr. rengøringsbesøg (pr. gang honorar). Pr. gang honoraret fremgår af ServiceHusets skriftlige tilbud, som du har modtaget forud for indgåelsen af vores aftale, eller af det fornyede tilbud, som du måtte have modtaget i henhold til pkt. 4.2.1 i forbindelse med en eventuel ændring af rengøringsydelsen.
7.1.2 Rengøringshonoraret opgøres periodevis fra den 16. i en måned til den 15. i den efterfølgende måned og faktureres månedligt bagud hver den 20. i opgørelsesmåneden, første gang den først-kommende 20. dag i den måned, hvori Ikrafttrædelsesdagen er indtrådt.
7.2 Vederlag for supplerende Ydelser
7.2.1 Ydelser, der leveres af ServiceHuset som supplement til rengøringsydelsen, herunder i hen-hold til separate bestillinger, leveres og faktureres i henhold til den aftalte pris. Er der ikke aftalt nogen pris, leveres sådanne supplerende ydelser m.v. på basis af medgået tid til ServiceHusets aktuelt gældende timepriser og øvrige liste-priser.
7.2.2 Medmindre andet er aftalt, faktureres supplerende ydelser løbende i takt med, at levering finder sted.
7.3 Ændring af rengøringshonorar
7.3.1 Rengøringshonoraret, timepriserne og andre vederlag kan ændres med én (1) måneds forud-gående varsel.
7.3.2 Rengøringshonoraret og timepriser reguleres hvert år på grundlag af udviklingen i Danmarks Statistiks (i) nettoprisindeks (vægtes med 30 %) og (ii) lønprisindeks for den private sektor ”ILON2/Branche 10 S Andre serviceydelser mv.” (vægtes med 70 %). Reguleringen udgør dog altid minimum 2% pro anno. Regulering sker hvert år den 1. marts, første gang den 1. marts i det kalenderår, der følger efter det kalenderår, hvori ikrafttrædelsesdagen er indtrådt. Regulering sker på basis af udviklingen i prisindeksene i de fire seneste kalenderkvartaler forud for det kalenderkvartal, hvori reguleringen skal træde i kraft. Hvis Danmarks Statistik ophører med at offentliggøre nettoprisindekset, skal vederlagene i stedet reguleres efter det af Danmarks Statistik (subsidiært af andre institutioner) offentliggjorte indeks eller pristal, der bedømt ud fra beregningsmetoden mest ligner nettoprisindekset.
7.4 Afgifter m.v.
7.4.1 Alle priser er angivet i danske kroner. Alle ved Aftalens underskrift gældende afgifter. Moms, er ikke inkluderet i de angivne priser.
7.5 Betalingsbetingelser
7.5.1 ServiceHusets fakturaer er forfaldne til betaling ved modtagelsen med sidste rettidige betalings-dag den 1. i måneden efter faktureringsmåneden. Ved forsinket betaling fremsendes rykker-skrivelse med opkrævning af rykkergebyr på kr. 75,00 pr. rykker. Hvis en udestående faktura ikke er betalt efter fremsendelse af tre (3) rykker-breve, oversendes sagen uden yderligere varsel til retslig inkassation. Samtidig hermed vil der blive beregnet morarenter fra forfaldsdagen til betaling sker med en rentesats svarende til den til enhver tid gældende referencesats, jf. lov om renter og andre forhold ved forsinket betaling (renteloven), med et tillæg på syv (7) procent pro anno.
8. FORSIKRINGER
8.1 ServiceHuset har tegnet lovpligtig arbejdsskade-forsikring.
8.2 Du skal tegne og i Aftalens løbetid opretholde sædvanlig indboforsikring og, hvor Arbejdsstedet er en villa, tillige bygningsbrandforsikring, der som minimum skal dække skader og tab som følge af brand, eksplosion, vand og tyveri, her-under skader på eller tab af indbo og andre gen-stande, der befinder sig på Arbejdsstedet.
8.3 På ServiceHusets forlangende er du forpligtet til at dokumentere det aktuelle dækningsomfang samt at forsikringerne er i kraft.
9. FORTROLIGHED
9.1 ServiceHuset, dets assistenter og underleverandører er uden tidsmæssig begrænsning forpligtet til at iagttage ubetinget tavshed i forhold til hvad de pågældende måtte erfare om dig og dine for-hold i forbindelse med Aftalens indgåelse og rengøringsydelsens og øvrige arbejders udførelse.
9.2 ServiceHuset hæfter for egne og underleverandørers assistenters tilsidesættelse af den i dette afsnit 9.1 nævnte tavshedspligt.
9.3 ServiceHuset er dog berettiget til at bruge dig som kundereference i markedsføringsøjemed, såfremt dette sker på en retvisende, saglig og relevant måde.
10. OPSIGELSE AF AFTALEN
10.1 Aftalen kan af begge Parter opsiges med et forudgående skriftligt varsel til den anden Part på tredive (30) dage.
11. ANSVAR OG ANSVARSBEGRÆNSNINGER
11.1 Ansvar
11.1.1 Med de forbehold, der følger af pkt. 11.2, er Parterne erstatningsansvarlige overfor hinanden efter dansk rets almindelige regler.
11.2 ANSVARSBEGRÆNSNINGER
11.2.1 KRAV FRA KUNDEN, HERUNDER KRAV PÅ PRISNEDSLAG OG ERSTATNING, SKAL – HVIS IKKE DET SKAL FORTABES – VÆRE FREMSAT SKRIFTLIGT OVERFOR SERVICE-HUSET UDEN UGRUNDET OPHOLD EFTER, AT KUNDEN ER BLEVET BEKENDT MED KRAVETS EKSISTENS MEN UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER IKKE SENERE END OTTE (8) DAGE EFTER, AT DEN ELLER DE FOR SKADENS INDTRÆDEN RELEVANTE BEGIVENHEDER ER INDTRUFFET.
11.2.2 INGEN AF PARTERNE ER ANSVARLIGE FOR DEN ANDEN PARTS INDIREKTE TAB OG FØLGESKADER.
11.2.3 SERVICEHUSETS MAKSIMALE ERSTATNING-PLIGT UNDER AFTALEN, AKKUMULERET FOR ALLE INDTRUFNE SKADESBEGIVENHEDER SÅVEL SOM FOR EN ENKELTSTÅENDE SKADESBEGIVENHED, KAN I INTET TILFÆLDE OVERSTIGE KR. 25.000. SOM ”ERSTATNING” ANSES I DENNE SAMMENHÆNG BÅDE SKADESERSTATNING, FORHOLDSMÆSSIGT AF-SLAG ELLER NEDSLAG I PRISEN, ETHVERT SKADESLØSHOLDELSESBELØB SAMT ET-HVERT TILBAGEBETALINGSKRAV, DER ER HONORERET AF SERVICEHUSET.
11.2.4 Eventuel tilsidesættelse af de aftalte ansvarsbegrænsninger og friholdelsesbestemmelser følger dansk rets almindelige regler.
11.3 Produktansvar
11.3.1 Der påhviler ServiceHuset sædvanligt produkt-ansvar i overensstemmelse med reglerne i EU direktiv 85/374/EØF, således som direktivet til enhver tid måtte være implementeret i Danmark, i det omfang dette lovmæssige ansvar ikke kan begrænses ved aftale, idet ServiceHuset fraskriver sig produktansvar i videst mulige omfang, herunder på ethvert andet ikke-lovmæssigt grundlag.
12. FORCE MAJEURE
12.1 Ingen af Parterne skal være ansvarlig over for den anden Part for manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til Aftalen, såfremt den manglende opfyldelse skyldes forhold eller omstændigheder, som er udenfor den pågældende Parts kontrol (herunder brand, krig, handels- og valutarestriktioner, naturkatastrofer, afbrydelser eller sammenbrud i energiforsyningen, almindelig vareknaphed, knaphed på transportmidler, strejke eller lockout) og som Parten ikke med rimelighed kunne have forudset, undgået eller overvundet. Forhold hos en underleverandør an-ses kun for force majeure, såfremt der for under-leverandøren foreligger en hindring, der omfattes af 1. punktum, og som Parten ikke burde have forudset, undgået eller overvundet. (”force majeure”).
13. OVERDRAGELSE AF AFTALEN
13.1 ServiceHuset er berettiget til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser efter Aftalen til et associeret selskab eller et selskab i samme koncern som ServiceHuset. ServiceHuset er berettiget til at overdrage sit krav mod Kunden på vederlag til et finansielt institut, bank eller facto-ringselskab.
13.2 Du må ikke overdrage dine rettigheder eller pligter i henhold til Aftalen uden forudgående samtykke fra ServiceHuset.
14. ÆNDRINGER I AFTALEN
14.1 Ændring af rengøringsydelsen følger reglerne om ændringshåndtering i afsnit 4.
14.2 Øvrige ændringer, herunder ændringer til Aftalens enkelte bestemmelser, skal for at være gyldigt aftales og dokumenteres i et af Parterne underskrevet tillæg til Aftalen.
15. TVISTER
15.1 Lovvalg og værneting
15.1.1 Aftalen er underlagt dansk ret og de danske domstole skal afgøre enhver tvist som udspringer af Aftalen, jf. dog nedenfor om mediation.
15.2 Mediation
15.2.1 Enhver tvist, der ikke kan løses i mindelighed, skal søges løst ved mediation via Mediationsin-stituttet, jf. www.mediationsinstituttet.com. Når en tvist eller uoverensstemmelse efter en eller begge Parters opfattelse er opstået, er hver af Parterne berettiget til at indgive begæring til Mediationsinstituttet om påbegyndelse af mediation. Mediationen skal finde sted i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for behandling af sager ved Mediationsinstituttet.
15.2.2 Såfremt mediationen ikke fører til en løsning på Parternes tvist indenfor en periode på 45 arbejdsdage kan tvistens søges afgjort ved rets-sag, jf. ovenfor.