Mageløse marts

Mageløse marts …sundhed og overskud og glæde

Vi her på kontoret har besluttet at dedikere marts måned til sundhed og glæde.

Vi har kickstartet den sunde marts livsstil med et foredrag – og du får et resume her.

ServiceHuset står ikke inde for indlægget – det er skrevet af Tina Mikkelsen – og du kan bruge det du vil og lade resten ligge 🙂

Kostkombinering

Bland din mad, så din mave bliver glad.

Når du holder protein og stivelse hver for sig i samme måltid bliver
– din fordøjelse meget nemmere
– optagelsen af næringsstoffer langt højere
– du belaster ikke din krop
– og du får udskilt affaldsstofferne

Hvis du blander maden i en stor pærevælling, har din krop svært ved at nedbryde den. Det betyder, at maden kommer til at ligge for længe i dit tarmsystem – og at den dermed går i forrådnelse og gæring. Forestil dig, hvilken næring der er i det? Ingen!

Desuden skal din krop arbejde ekstra, hvilket giver gener som forhøjet blodtryk og træthed.
Belast din krop mindst muligt.

Syre/base balancen

Alle sygdomme opstår af syreophobninger i kroppen.

Holder du balance mellem syre/base (1/3 syre og 2/3 base) er din krop rask og stærk – så sprudler den simpelthen af energi og glæde.

Kommer der for mange syredannende ting ind, gør din krop hvad den kan for at opretholde sin let basiske værdi.

Og hvordan gør den det? Den stjæler med arme og ben – stjæler kalk fra knoglerne og magnesium fra musklerne samt andre mineraler fra bindevæv, ledvæsker osv. – og det betyder at din krop begynder at forfalde.

Du får knogleskørhed, svage muskler, dårligt hjerte, myoser og organer der ikke virker optimalt.
Dit hjerte pumper hurtigere – du får forhøjet blodtryk.
Nyrerne arbejder på overtid for at skille sig af med syreophobninger, hvilket betyder slitage på nyrerne og m.m.

Spiser du basedannende mad; (meget grønt), får du massevis af vitaminer, mineraler, fibre, væske og god energi.

Frugt, grøntsager og nødder

– er det bedste du kan starte dagen på, for det forstyrrer ikke udskillelsen af affaldsstoffer – og det bidrager med massevis af vitaminer, mineraler, fibre og væske.

Spis frugt og grønt og nødder/kerner indtil kl. 12.

 

 

Vand

– er særdeles vitalt for hver enkelt af kroppens billioner af celler.
Du består af 50-70 % væske; denne væske er overalt i din krop: i hjernen, blodet, huden…

Én af blodets vigtigste funktioner er at transportere næringsstoffer ind i cellerne og tage affaldsstofferne med ud.

Når du er dehydreret virker alting i din krop dårligere.

Drik gerne mere når du motionerer og når det er varmt.

Drikker du ikke nok, stjæler kroppen væske blandt andet fra huden og det giver rynker – av for den da.

Hvis ikke der er væske nok til stede, fungerer din krop ikke optimalt. ⇒ Drik din vægt * 0,033 dagligt √

 

Din krops 60 billioner celler består af en cellemembran, som består af fedt.

Du kan ikke have optimale cellefunktioner uden en daglig tilførsel af det sundhedsgavnlige fedt og de essentielle fedtsyre som omega-3.
De er livsnødvendige og skal tilføres hver dag da du kan ikke selv danne dem.

Steg i kokosolie eller smør for at undgå transfedtsyre.

Mættet fedt er grundlaget for kolesterol, kønshormoner og optagelse af D-vitamin.
– kød, mælkeprodukter, økologisk smør, økologisk kokosolie, palmeolie.

Umættet fedt er befordrende for tarmene.
– vegetabilske olier, avocado, mandler.

Flerumættet fedt opbygger cellevægge og nervebaner samt hormondannelse, de indre organer, hjernen, hud, hår, syn m.m.

Omega-3 får du fra fede fisk og fiskeolie, kværnede hørfrø, koldpresset hørfrøolie, hampefrøolie, – og lidt i valnødder, chiafrø, græskarkerner og rapsolie

Desværre er mange fisk opdrættet i søer o.l. og har ikke et særlig højt indhold af det vigtige omega-3 i sig – så langt de fleste har også god gavn af et dagligt tilskud af en god fiskeolie.

Spis fx en ½ avocado, lidt nødder og kerner, 1 spsk. god olie (fx hørfrø-kæmpenatlysolie) hver dag og fede fisk et par gange om ugen.

Undgå dårligt ’dellefedt’: – fedt fra kød, ost og færdigretter.
Vælg det gode ’cellefedt’, som nærer dine celler – vælg altid fedt af god kvalitet.

Kosttilskud

– er nødvendige for at opbygge din krop.
Desværre er vores jord ikke så sund mere. Der bliver brugt diverse sprøjtemidler og pesticider, luften er forurenet og der er andre faktorer, som gør at kosttilskud er en god ide for de fleste.

Frugt og grønt bliver ofte plukket når det er umodent for så at modne undervejs i transporten – og det indeholder derfor næsten ingen vitaminer og mineraler.

Spis hver dag en god organisk multivitamin pille af god kvalitet.

D-vitamin og magnesium er også nødvendige for de fleste. Få evt. taget en blodprøve hos lægen eller tag en vegatest.

Motion

Mathias Rasmussen

– gør dig godt og gør din krop bedre i stand til at holde dit blodsukker stabilt.
Det øger hjertes evne til at pumpe ilt rundt, hvilket betyder at du bedre kan forbrænde fedt og så forstærker det immunforsvaret.

Desuden frigiver motion endorfiner, som gør at du føler dig godt tilpas – du bliver næsten lidt ’høj’ – og det er godt for både psyke og humør.
Motion giver dig bedre søvn, appetit, energi og nedsætter stress.
Har du muskelspændinger, uro og rastløshed i kroppen vil det typisk forsvinde.

Bevæg dig 30 minutter hver dag og få gerne pulsen lidt op.

Mellemmåltider

Kan du spise, hvis du føler sult; det øger din forbrænding, stabiliserer dit blodsukker og gør at du har energi, føler dig godt tilpas og ikke overspiser ved næste store måltid.
Et stabilt blodsukker niveau har stor indflydelse på både din krop og psyke.

Men er dine hovedmåltider komplette og gode, vil du nok opdage, at du ikke har brug for at snacke så meget.
Du skal helst ikke småspise hele dagen. Der skal helst gå 3-4 timer imellem du spiser.

Alkohol

Er ”dyrt” kaloriemæssigt og sundhedsmæssigt. Det nedsætter de næste dages fedtforbrænding og indeholder meget sukker.
Begræns dit indtag – og glæd dig over, du har energi og ikke tømmermænd 😉
– og nyd det så med måde en gang i mellem.

 Undgå så vidt muligt alt hvidt

Sukker, slik, kage, sodavand, hvedemel, cornflakes, polerede ris, pasta o.l. – stivelse udløser sukker i kroppen.

Sukker får dit blodsukker til at stige og falde voldsomt, hvilket bl.a. gør dig i dårligt humør, får din energi til at falder, giver dig koncentrationsbesvær, hukommelsesbesvær, kort lunte, en følelse af håbløshed, manglende selvkontrol, depression, dårlig søvn, rastløshed og meget meget mere…

Spis kun sukker i små mængder og ved særlige lejligheder….. der findes mange andre gode alternativer:

  • Ris kan erstattes af fintrevet blomkål
  • Pasta af strimlet squash
  • Sukker af Sukrin, Stevia og Birkesød

Undgå for meget stress, tobak, alkohol, kaffe, usundt fedt og dårlige bekendtskaber / aktiviteter / tanker og rod.

Spis groft

Rugbrød, groft mel, fuldkorns pasta, de grove grøntsager, brune ris, bønner, klid, frugt, frø, nødder, havregryn og kartofler – vælg mad med mange kostfibre i fremfor raffinerede produkter.

Frugt og grønt indeholder mange vitaminer og mineraler. De beskytter mod mange sygdomme og indeholder vigtige fibre og enzymer.
Fibre stimulerer fordøjelsen og enzymerne hjælper kroppen med at omsætte det du spiser til energi.

Spis protein hver dag, det sætter din forbrænding i vejret, mætter godt og er god energi til dine muskler.

Spis varieret, økologisk og efter årstiden

For at få dækket behovet for vitaminer og mineraler og for at glæde dig selv.

Spis helst det der er groet tæt på, hvor du bor.

Vælg helst økologisk, da det ikke er sprøjtet med alle mulige kemikalier.

Spis også mad, der er så lidt forarbejdet som muligt / rawfood.

 


Søvn

  • har stor betydning for både sygdomme, overvægt, livskvalitet, energi, stress og meget mere – så sov godt
  • ryd op i soveværelset, gør rent, luft ud, hav mørklægningsgardiner (eller flybriller) og prioriter at få ca. 8 timers søvn hver dag – gerne fra 22-06
  • tag et tilskud af magnesium 1 time før søvn. Nyd en kop god aften te, som beroliger
  • hvis du har søvn og/eller humør problemer; prøv ZenBev, som er et naturligt ‘lykke’ kosttilskud

Ro

Afsæt tid til meditation, power nap og en rolig gåtur i naturen.
Lev i nuet – det er det eneste der eksisterer.

Bryd med dine vaner

Hvis du gør, hvad du altid har gjort, vil du få, hvad du altid har fået. Ønsker du forandring, må du gøre noget andet end du plejer”.


Tænk positivt

  • tro altid det bedste
  • tal pænt til/om dig selv og andre
  • gør hver dag noget godt for dig selv/ andre
  • smil (og verden smiler tilbage til dig)
  • tro på, at du kan det du vil
  • vær taknemmelig
  • læg mærke til de smukke ting omkring dig (himlen, træerne m.m.)


Brug naturen

Dagslys giver dig god energi, glæde og ro – og solen giver dig det vigtige D-vitamin.

Det er dog for langt de fleste mennesker nødvendigt at tage et D-vitamin tilskud fra september til maj.

Byd dig selv det bedste

Sig´ til og fra – og vælg de ting som giver dig glæde. Vid at du altid har et valg.
Du kan kun være noget for andre, hvis du selv er i god stand.

Tænk på det du vil (ikke det du ikke vil).

Smil og grin hver dag √

  • at leve sundt er et valg
  • at leve usundt er et valg
  • ikke at tage et valg, er også et valg
  • du har altid et valg
  • hvad vælger du?