ServiceHuset så et hul i markedet og tog for fem år siden en beslutning om at blive førende inden for rengøring af private hjem.
Bag ServiceHuset står Steen Theill, der for 30 år siden startede
virksomheden, da han begyndte at tjene penge ved siden af
studierne ved at gøre rent. Det blev hurtigt tydeligt for ham, at
markedet for privat rengøring er en sikker havn, da alle skal have
gjort rent. Ind§igt har besøgt Steen på virksomhedens hovedkontor
i hjertet af Frederiksberg.
Gå på pension eller skalere forretningen?
I de første 25 år kørte Steen forretningen alene fra et kontor i sin
lejlighed med 25 assistenter, der gjorde rent. ”Da jeg fyldte 50 år
for seks år siden, snakkede jeg om fremtiden med vores advokat
Claus Spangenberg. På det tidspunkt overvejede jeg, om jeg
skulle stoppe og flytte til Spanien og drikke rosé og spille golf.
Men vi blev enige om, at det måske var lige tidligt nok at gå på
pension, og at jeg i stedet skulle prøve at skalere forretningen. Og
det er jo gået meget godt,” smiler Steen, der i dag beskæftiger 12
administrative medarbejdere og omkring 180 rengøringsassistenter.
Populær rabat på rengøring via arbejdspladsen
ServiceHuset har mange aftaler med større virksomheder som
fx Novo Nordisk, Saxo Bank og Tryg Forsikring, hvor firmaernes
medarbejdere får procenter på rengøring: ”Når de både får rabat
via firmaaftalen og et servicefradrag, er det til at betale sig fra. Så
er vi er helt dernede, hvor vi kan konkurrere med sort rengøring.
Det er ofte det, som kunderne overvejer som alternativ. Men hos
os er de forsikret. Og det er der flere og flere, der vægter højt,”
fortæller Steen.
Coronakrisen kan give nye muligheder
ServiceHuset har allerede overlevet flere kriser som fugleinfluenza,
finanskrisen og ebola, hvor de endda er kommet styrket
ud på den anden side. Her i coronakrisen har virksomheden
oplevet en væsentlig nedgang på omkring 50 % af opgaverne, og
flere medarbejdere har været sendt hjem på lønkompensationsordningen.
Steen er imidlertid fortrøstningsfuld og tror på, at
krisen kan få en positiv indvirkning på forretningen på sigt:
”Samfundet
får formentligt et andet forhold til hygiejne efter
corona. Det betyder, at der kommer mere fokus på, at der skal
være rent. Så der får vi højst sandsynligt et boost.”
Næste store skridt skal tages af en ny
generation
Til et spørgsmål om, hvad fremtiden bringer for ServiceHuset,
siger Steen: ”Vi har planer om at åbne 8-10 afdelinger i hele
Danmark på franchise-koncept i de kommende par år. Faktisk
var vi klar til at gå i gang i år, men så kom coronakrisen. Når vi
har udrullet planen om skalering i Danmark, bliver Skandinavien
det næste mål og herefter måske mere af Europa.”
Steen er helt indforstået med, at de helt store planer nok
først bliver en realitet, når han er stoppet i virksomheden.
Til gengæld kan han glæde sig over, at den muligvis bliver i
familien: ”Min datter har helt uopfordret givet udtryk for, at
hun gerne vil overtage forretningen engang. Om 10 år er jeg
nok gået på pension, og jeg tror også, det er fint, at der kommer
en ny generation til at føre forretningen videre. Det bliver kun
spændende.”
ServiceHuset & Lund Elmer Sandager
ServiceHusets kontaktperson i Lund Elmer Sandager er partner
og advokat Claus Spangenberg, der hjælper virksomheden med
kontrakter og aftaler. ”Først og fremmest giver Lund Elmer
Sandager os mulighed for at sove trygt om natten med vished for,
at der er styr på det juridiske. Inden vi fik Claus tilknyttet, lavede
vi ofte selv vores kontrakter, og det viste sig jo desværre mange
gange, at de ikke holdt – og så faldt hammeren. Det var en falsk
tryghed. Så selvom advokater koster, har vi sparet mange penge
på den lange bane,” siger Steen.
ServiceHuset og Lund Elmer Sandager har en aftale, hvor
ServiceHuset betaler et fast, månedligt beløb og så kan ringe
ubegrænset med spørgsmål. ”Vi kan altid ringe til Claus, uden
at vi behøver have en masse overvejelser i forvejen. Vi taler nok
med Claus fire-fem gange om måneden, og han kender forretningen
ind til benet. Det er en god ordning, der giver os en masse
tryghed og ro,” slutter Steen.
Se artiklen i bladet her: IND§IGT – #22 JUNI 2020